OGÓLNE WARUNKI UBEZPIECZENIA
Warta travel 24
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Kogo i co można ubezpieczyć ?
§ 1
- Na podstawie niniejszych Ogólnych Warunków
Ubezpieczenia (zwanych dalej OWU) ubezpieczamy osoby krajowe w okresie
podróży zagranicznej i krajowej.
- Ubezpieczenie może obejmować:
1) w podróży zagranicznej:
a) koszty leczenia,
b) następstwa nieszczęśliwych wypadków,
c) usługi assistance,
d) bagaż podróżny,
e) odpowiedzialność cywilną,
f) sprzęt narciarski,
2) w podróży krajowej:
a) następstwa nieszczęśliwych wypadków,
b) odpowiedzialność cywilną,
c) ratownictwo,
d) bagaż podróżny,
e) sprzęt narciarski,
f) koszty leczenia w RP
- Umowa ubezpieczenia może być zawarta na rachunek osób krajowych do ukończenia 65-
tego roku życia.
- Umowa ubezpieczenia może być zawarta zarówno bezpośrednio przez
Ubezpieczonego, jak i pośrednio na jego rzecz przez osobę trzecią
(Ubezpieczającego).
- Umowa zawierana jest z Towarzystwem Ubezpieczeń i Reasekuracji „WARTA” Spółka
Akcyjna (zwanym dalej WARTĄ).
Co oznaczają poszczególne pojęcia?
§ 2
- Bagaż podróżny
- rzeczy będące własnością Ubezpieczonego lub będące w jego
posiadaniu podczas podróży krajowej lub zagranicznej, służące do jego użytku
osobistego, a także pojedyncze rzeczy przewożone w formie upominku.
- Choroby przewlekłe (chroniczne)- choroby o długotrwałym przebiegu, trwające
zwykle miesiącami lub latami, stale bądź okresowo leczone.
- Ekwipunek– przedmioty zwyczajowo używane podczas amatorskiego uprawiania
narciarstwa, snowboardingu lub windsurfingu m.in. kombinezon lub pianka ochronna
itp.
- Kradzież z włamaniem- działanie polegające na bezprawnym zaborze przedmiotu
ubezpieczenia w celu przywłaszczenia po usunięciu istniejących zabezpieczeń przy
użyciu siły fizycznej lub narzędzi.
- Nagłe zachorowanie- powstały w sposób nagły, po przekroczeniu granicy
Rzeczypospolitej Polskiej, stan chorobowy zagrażający życiu lub zdrowiu
Ubezpieczonego, wymagający natychmiastowej pomocy lekarskiej, w związku z którym
nastąpiła konieczność poddania się leczeniu przed zakończeniem podróży
zagranicznej.
- Następstwa chorób przewlekłych- powstałe w sposób nagły, po przekroczeniu
granicy Rzeczypospolitej Polskiej, nasilenie objawów choroby przewlekłej o ostrym
(burzliwym) przebiegu, wymagające natychmiastowej pomocy lekarskiej, w związku
z którym nastąpiła konieczność poddania się leczeniu przed zakończeniem podróży
zagranicznej.
- Nieszczęśliwy wypadek- nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną,
w którego następstwie Ubezpieczony niezależne od swej woli doznał uszkodzenia
ciała, rozstroju zdrowia lub zmarł.
- Osoba bliska- członek najbliższej rodziny Ubezpieczonego tj. małżonek/konkubent,
dziecko, rodzic, rodzeństwo.
- Osoba krajowa– osoba posiadająca obywatelstwo polskie, przebywająca na stałe na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Osprzęt– pomocnicze wyposażenie sprzętu narciarskiego, niezbędne do jego
prawidłowej eksploatacji, m.in. wiązania do nart, statecznik, pędnik, linki trapezowe itp.
- Pobyt w szpitalu- pobyt Ubezpieczonego w szpitalu trwający nieprzerwanie przez co
najmniej 24 godziny.
- Podróż krajowa– okres obejmujący czas od wyjazdu z miejsca stałego zamieszkania
na terytorium RP do chwili powrotu do tego miejsca bez opuszczania obszaru
Rzeczypospolitej Polskiej.
- Podróż zagraniczna -- okres obejmujący czas od wyjazdu z miejsca stałego
zamieszkania na terytorium RP celem wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej
do chwili powrotu do tego miejsca.
- Przewoźnik zawodowy– przedsiębiorca posiadający wszelkie zezwolenia na płatne
przewożenie osób środkami transportu, tj.: samolot, pociąg, prom, autokar.
- Rabunek– działanie powstałe w wyniku rozboju, tj. bezprawnego zaboru przedmiotu
ubezpieczenia w ten sposób, że sprawca użył przemocy fizycznej lub groźby jej
natychmiastowego użycia, bądź doprowadził do stanu nieprzytomności, bądź
bezbronności.
- Sport profesjonalny- uprawianie sportu wyczynowego w celach zarobkowych
(zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami o kulturze fizycznej).
- Sport wyczynowy– forma działalności podejmowana dobrowolnie, w drodze
rywalizacji, dla uzyskania maksymalnych wyników sportowych (zgodnie z aktualnie
obowiązującymi przepisami o kulturze fizycznej).
- Sporty ekstremalne- sporty wysokiego ryzyka, uprawiane celem osiągnięcia
maksymalnych wrażeń, za które uważa się: sporty powietrzne, sztuki walki i sporty
obronne, wspinaczkę wysokogórską i skalną, speleologię, nurkowanie itp.
Za sporty ekstremalne uważa się również sporty uprawiane w warunkach
ekstremalnych tj. w warunkach dużego ryzyka, często zagrożenia zdrowia i życia
związanego z żywiołami ziemi, wody i powietrza – np. jazda na nartach poza
oznakowanymi trasami zjazdowymi.
- Stały uszczerbek na zdrowiu– zaburzenie czynności uszkodzonego organu, narządu
lub układu powodujące jego trwałą dysfunkcję.
- Szkoda osobowa- szkoda polegająca na spowodowaniu śmierci, uszkodzeniu ciała
lub rozstroju zdrowia.
- Szkoda rzeczowa- szkoda polegająca na uszkodzeniu lub zniszczeniu mienia.
- Ubezpieczający– osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie
posiadająca osobowości prawnej zawierająca umowę ubezpieczenia.
- Ubezpieczony– osoba fizyczna, krajowa na rzecz której zawarto umowę
ubezpieczenia.
- Uprawniony– osoba upoważniona przez Ubezpieczonego do otrzymania świadczenia
na wypadek jego śmierci. W przypadku niewyznaczenia osoby uprawnionej, świadczenie przysługuje członkom
rodziny Ubezpieczonego wg następującej kolejności: małżonkowi, dzieciom, rodzicom,
innym spadkobiercom ustawowym.
- Usługi assistance– usługi świadczone na rzecz ubezpieczonego przez CENTRUM
ALARMOWE WARTY bezpośrednio po wystąpieniu zdarzeń określonych w niniejszych
warunkach.
- Wartość odtworzeniowa– wartość odpowiadająca kosztom naprawy lub w przypadku
braku możliwości naprawy, kosztom nabycia nowego przedmiotu tego samego lub
podobnego rodzaju, tej samej (lub zbliżonej) marki, typu i klasy, przy uwzględnieniu
średnich cen obowiązujących na obszarze zamieszkania Ubezpieczonego w RP.
- Wykonywanie pracy- podjęcie przez Ubezpieczonego działań i czynności w formie
zatrudnienia lub zarobkowania, zwiększających ryzyko powstania szkody.
- Zdarzenia losowe– pożar, huragan, powódź, deszcz nawalny, grad, lawina,
uderzenie pioruna, trzęsienie, zapadanie lub osuwanie się ziemi, wybuch, upadek
pojazdu powietrznego itp.
ROZDZIAŁ II
KOSZTY LECZENIA
Przedmiot ubezpieczenia, czyli - co WARTA ubezpiecza i za co odpowiada ?
§ 3
- Ubezpieczamy koszty leczenia Ubezpieczonego, który w podróży zagranicznej musiał
bezzwłocznie poddać się leczeniu w związku z nagłym zachorowaniem lub
nieszczęśliwym wypadkiem, mającym miejsce po przekroczeniu granicy
Rzeczypospolitej Polskiej.
- Ubezpieczenie kosztów leczenia może być rozszerzone o ryzyka związane
z amatorskim uprawianiem narciarstwa, snowboardingu lub windsurfingu,
Do czego WARTA jest zobowiązana w przypadku wystąpienia szkody ?
§ 4
Realizujemy płatności lub refundujemy poniesione wydatki - w granicach sum
ubezpieczenia określonych w umowie ubezpieczenia - w przypadku leczenia:
1) szpitalnego
a) pobyt i leczenie w szpitalu,
b) transport między szpitalami zlecony przez lekarza prowadzącego
Ubezpieczonego
do wysokości sumy ubezpieczenia określonej w umowie ubezpieczenia,
.
2)ambulatoryjnego
a) wizyty lekarskie,
b) badania, zabiegi i operacje zlecone przez lekarza,
c)transport:
- między placówkami medycznymi, gdzie udzielano kolejno pomocy
ambulatoryjnej,
- do miejsca zakwaterowania po udzieleniu pomocy medycznej,
o ile z uwagi na stan zdrowia Ubezpieczonego zlecony został przez lekarza
prowadzącego Ubezpieczonego,
d)zakup niezbędnych lekarstw oraz środków opatrunkowych przepisanych
przez lekarza,
e)naprawa i zakup okularów oraz naprawa protez (bezpośrednio po wypadku
za granicą) - pod warunkiem, że ich uszkodzenie związane było
z nieszczęśliwym wypadkiem, określonym w § 2 ust.7, powodującym stały
uszczerbek na zdrowiu
do wysokości 5% sumy ubezpieczenia określonej w umowie ubezpieczenia,
3) stomatologicznego
do wysokości równowartości 100 euro (nie dotyczy to kosztów leczenia profilaktycznego
i protetycznego, które są wyłączone z zakresu ochrony ubezpieczeniowej)
4) związanego z ciążą
do wysokości równowartości 100 euro.
Suma ubezpieczenia – czyli do jakiej wysokości odpowiadamy?
§ 5
- Suma ubezpieczenia stanowiąca górną granicę odpowiedzialności WARTY może
wynosić:
LECZENIE |
SUMA UBEZPIECZENIA (w euro) |
Szpitalne |
10.000 |
15.000 |
20.000 |
25.000 |
30.000 |
40.000 |
60.000 |
100.000 |
Ambulatoryjne |
5% sumy ubezpieczenia dla leczenia szpitalnego |
Stomatologiczne |
100 |
Związane z ciążą |
100 |
- Suma ubezpieczenia dla leczenia szpitalnego i ambulatoryjnego odnosi się do jednego
zdarzenia – nagłego zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku,
- Suma ubezpieczenia dla leczenia stomatologicznego oraz dla leczenia związanego
z ciążą odnosi się do jednego i wszystkich zdarzeń zaistniałych w okresie ubezpieczenia
wskazanym w dokumencie ubezpieczenia.
- Przeliczenie sum ubezpieczenia podanych w euro na złote następuje według
ustalonego przez Prezesa NBP średniego kursu walut obcych będących walutami
wymienialnymi, obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Za co WARTA nie odpowiada ?
§ 6
Nie odpowiadamy za koszty powstałe:
1) w przypadku:
a) istnienia przeciwwskazań lekarskich do odbycia podróży zagranicznej ze
względów zdrowotnych,
b) gdy przed wyjazdem za granicę istniały wskazania do wykonania zabiegu
operacyjnego lub poddania się leczeniu w warunkach szpitalnych,
c) leczenia i opieki związanej z ciążą oraz wszelkimi jej konsekwencjami
i komplikacjami przekraczające 100 euro,
d) operacji plastycznej,
e) usiłowania lub popełnienia przez Ubezpieczonego przestępstwa lub
samobójstwa,
f) umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczonego,
g) napadu epileptycznego,
h) zaburzeń nerwowych lub psychicznych Ubezpieczonego,
i) zdarzeń na skutek spożycia alkoholu, zażycia narkotyków lub innych środków
odurzających,
j) prowadzenia przez Ubezpieczonego wszelkiego rodzaju środków transportu
bez wymaganych prawem danego kraju uprawnień, względnie w stanie po
spożyciu alkoholu, zażyciu narkotyków lub innych środków odurzających,
k) uszkodzenia ciała i rozstroju zdrowia, spowodowanego leczeniem oraz
zabiegami leczniczymi, bez względu na to przez kogo były wykonywane,
l) udziału w zamieszkach, rozruchach i bójkach,
m) zdarzeń powstałych w związku z wyczynowym lub profesjonalnym
uprawianiem sportu,
n) działania wbrew miejscowemu prawu i zakazom władz lokalnych,
o) przebywania na obszarach, na których obowiązuje zakaz poruszania się bądź
korzystania z nich np. szlaki turystyczne, trasy zjazdowe, akweny wodne itp.
p) leczenia chorób przewlekłych oraz ich następstw,
q) leczenia chorób wynikających z zakażenia wirusem HIV i chorób
przenoszonych drogą płciową,
r) leczenia i pobytu w sanatoriach i uzdrowiskach oraz specjalnego odżywiania,
nawet jeśli było zalecane przez lekarza,
s) leczenia przekraczającego zakres niezbędny do przywrócenia stanu zdrowia
umożliwiającego powrót Ubezpieczonego do Rzeczypospolitej Polskiej oraz
leczenia w Rzeczypospolitej Polskiej,
t) leczenia w kraju miejsca stałego zamieszkania Ubezpieczonego,
u) naprawy lub zakupu okularów i naprawy protez z wyjątkiem ich naprawy lub
zakupu bezpośrednio po wypadku za granicą i pod warunkiem, że ich
uszkodzenie związane było z nieszczęśliwym wypadkiem powodującym stały
uszczerbek na zdrowiu,
v) sztucznego zapłodnienia lub leczenia bezpłodności,
w) odbytego porodu oraz związanego z tym leczenia i opieki nad matką
i dzieckiem,
x) poronienia sztucznego – za wyjątkiem przypadku ciąży pozamacicznej,
y) leczenia dentystycznego: profilaktycznego i protetycznego,
z) leczenia we własnym zakresie lub leczenia przez lekarza spokrewnionego
z Ubezpieczonym.
2)W następstwie zdarzeń:
a) związanych z:
- wykonywaniem pracy za granicą,
- działaniami wojennymi lub stanem wyjątkowym,
- amatorskim uprawianiem narciarstwa, snowboardingu i windsurfingu - o ile
umowa ubezpieczenia nie została rozszerzona o ww. ryzyka,
b) zaistniałych podczas uprawiania sportów ekstremalnych.
Co powinien robić Ubezpieczony w przypadku powstania szkody ?
§ 7
- W przypadku powstania szkody Ubezpieczony zobowiązany jest:
1) starać się niezwłocznie uzyskać pomoc lekarską, korzystając w miarę możliwości
z usług publicznej służby zdrowia lub niezwłocznie powiadomić CENTRUM
ALARMOWE WARTY w celu uzyskania stosownej pomocy lekarskiej,
2) uzyskać dokumentację lekarską stwierdzającą rozpoznanie (diagnozę lekarską),
uzasadniającą konieczność udzielenia niezwłocznej pomocy lekarskiej lub
hospitalizacji,
3) zabezpieczyć wszelkie dowody związane z nagłym zachorowaniem lub
nieszczęśliwym wypadkiem, dla uzasadnienia zgłoszenia roszczenia,
4) złożyć do WARTY wypełniony i podpisany formularz zgłoszenia szkody w ciągu
7 dni od daty powrotu do Rzeczypospolitej Polskiej oraz przedstawić dokumenty
lekarskie i dowody poniesionych wydatków,
5) na zlecenie WARTY poddać się badaniu przez lekarza wskazanego przez WARTĘ
lub obserwacji klinicznej.
- Jeżeli z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczony nie zgłosił szkody w terminie
wskazanym w ust. 1 pkt 4, WARTA może odpowiednio zmniejszyć odszkodowanie, jeżeli
naruszenie przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło WARCIE ustalenie
okoliczności i skutków wypadku.
- Jeżeli z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczony nie zastosował środków,
określonych w ust. 1 pkt 1, WARTA nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z tego
powodu.
- W razie nie dopełnienia któregokolwiek z pozostałych obowiązków, o których mowa w ust. 1,
WARTA może odmówić wypłaty odszkodowania lub je odpowiednio zmniejszyć o ile miało to
wpływ na ustalenie okoliczności zdarzenia, bądź ustalenie rozmiarów szkody.
- WARTA może wystąpić do Ubezpieczonego albo jego przedstawiciela ustawowego
o wyrażenie pisemnej zgody na wystąpienie WARTY do podmiotów, które udzielały
świadczeń zdrowotnych Ubezpieczonemu w celu uzyskania informacji związanych
z weryfikacją podanych przez tę osobę danych o jej stanie zdrowia, ustaleniu praw
osoby do świadczenia z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia i wysokości tego
świadczenia w szczególności do lekarzy, którzy nad Ubezpieczonym sprawowali lub
nadal sprawują opiekę po wypadku lub zachorowaniu.
- WARTA może odmówić wypłaty odszkodowania lub je zmniejszyć w wypadku odmowy
udzielenia zgody na uzyskanie informacji, o których mowa w ust. 5, jeżeli miało to
wpływ na ustalenie istnienia lub zakresu jej odpowiedzialności.
Jak ustalana jest kwota odszkodowania i zasady wypłaty ?
§ 8
- Ustalenie zasadności – czyli ustalenie, czy należy się odszkodowanie i jaka powinna
być jego wysokość - następuje na podstawie przedłożonej przez Ubezpieczonego lub
Uprawnionego dokumentacji, z tym że WARTA ma prawo jej weryfikacji oraz
zasięgania opinii specjalistów.
- Dokumentami potwierdzającymi zgłoszone roszczenie są m.in.:
1) dowód potwierdzający konieczność bezzwłocznego poddania się leczeniu
w związku z nagłym zachorowaniem lub nieszczęśliwym wypadkiem,
2) oryginalne rachunki, oryginalne dowody opłat za udzieloną pomoc lekarską oraz
zakupione lekarstwa i środki opatrunkowe umożliwiające identyfikację osoby
poddanej leczeniu.
- Zobowiązania wynikające z umów ubezpieczenia kosztów leczenia realizowane są
bezpośrednio przez WARTĘ lub za pośrednictwem CENTRUM ALARMOWEGO
WARTY na konto placówki medycznej udzielającej Ubezpieczonemu pomocy
- W przypadku, gdy koszty leczenia zostaną pokryte przez Ubezpieczonego we własnym
zakresie, zwrot tych wydatków następuje w Rzeczypospolitej Polskiej w złotych.
- Przeliczenie na złote poniesionych w walutach obcych kosztów i wydatków związanych
z leczeniem podlegającym ochronie ubezpieczeniowej następuje według ustalonego
przez Prezesa NBP średniego kursu walut obcych będących walutami wymienialnymi,
obowiązującego w dniu ustalenia odszkodowania.
ROZDZIAŁ III. NASTĘPSTWA NIESZCZĘŚLIWYCH WYPADKÓW
Przedmiot ubezpieczenia, czyli - co WARTA ubezpiecza i za co odpowiada ?
§ 9
- Ubezpieczeniem objęte są następstwa nieszczęśliwych wypadków, polegające na
trwałym uszkodzeniu ciała, rozstroju zdrowia lub śmierci Ubezpieczonego, wywołane
przyczyną zewnętrzną, niezależnie od woli Ubezpieczonego powstałe podczas podróży
zagranicznej lub krajowej, w zależności od rodzaju podróży wskazanej w umowie
ubezpieczenia.
- Ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków może być rozszerzone o ryzyka
związane z amatorskim uprawianiem narciarstwa, snowboardingu lub windsurfingu.
§ 10
Ochrona ubezpieczenia obejmuje:
1) śmierć Ubezpieczonego, będącą następstwem nieszczęśliwego wypadku,
2) stały uszczerbek na zdrowiu powstały w wyniku nieszczęśliwego wypadku.
Do czego WARTA jest zobowiązana w przypadku wystąpienia szkody?
§ 11
Wypłacamy świadczenia obejmujące:
1) śmierć Ubezpieczonego
wysokość świadczenia stanowi 100% sumy ubezpieczenia,
2) stały uszczerbek na zdrowiu
wysokość świadczenia odpowiada orzeczonemu przez lekarzy WARTY procentowi
stałego uszczerbku na zdrowiu w odniesieniu do sumy ubezpieczenia. Niezależnie
od kwoty wypłaconego świadczenia zwracamy Ubezpieczonemu niezbędne wydatki
poniesione na przejazd w Rzeczypospolitej Polskiej najtańszym środkiem lokomocji
do wskazanych przez WARTĘ lekarzy, oraz kosztów wykonania w Rzeczypospolitej
Polskiej zleconych przez nich badań wymaganych dla uzasadnienia roszczeń.
Suma ubezpieczenia – czyli do jakiej wysokości odpowiadamy?
§ 12
- Suma ubezpieczenia stanowiąca górną granicę odpowiedzialności WARTY może
wynosić: 5.000 zł, 10.000 zł lub 15.000 zł.
- Suma ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków odnosi się do jednego
zdarzenia – czyli wystąpienia jednego nieszczęśliwego wypadku.
Za co WARTA nie odpowiada ?
§ 13
- Nie ponosimy odpowiedzialności za zdarzenia powstałe w przypadku:
1) usiłowania lub popełnienia przez Ubezpieczonego przestępstwa lub samobójstwa,
2) umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczonego, hospitalizacji,
3) napadu epileptycznego,
4) zaburzeń psychicznych Ubezpieczonego,
5) zdarzeń na skutek spożycia alkoholu, zażycia narkotyków lub innych środków
odurzających,
6) prowadzenia przez Ubezpieczonego wszelkiego rodzaju środków transportu bez
wymaganych prawem danego kraju uprawnień, względnie w stanie po spożyciu
alkoholu, zażyciu narkotyków lub innych środków odurzających,
7) uszkodzenia ciała spowodowanego leczeniem oraz zabiegami leczniczymi, bez
względu na to przez kogo były wykonywane,
8) zamieszek, rozruchów, bójek, a także wszelkiego rodzaju zakłóceń porządku
publicznego,
9) zdarzeń powstałych w związku z wyczynowym lub profesjonalnym uprawianiem
sportu,
10) działania wbrew miejscowemu prawu i zakazom władz lokalnych.
- Nie chronimy również zdarzeń:
1) powstałych w związku z:
a) wykonywaniem pracy za granicą,
b) działaniami wojennymi lub stanem wyjątkowym,
c) amatorskim uprawianiem narciarstwa, snowboardingu i windsurfingu - o ile
umowa ubezpieczenia nie została rozszerzona o ww. ryzyka,
2) zaistniałych podczas uprawiania sportów ekstremalnych,
Co powinien robić Ubezpieczony w przypadku powstania szkody?
§ 14
- Ubezpieczony zobowiązany jest:
1) starać się niezwłocznie uzyskać pomoc lekarską,
2) uzyskać dokumentację lekarską stwierdzającą rozpoznanie - diagnozę lekarską,
3) zabezpieczyć wszelkie dowody związane z nieszczęśliwym wypadkiem, dla
uzasadnienia zgłoszenia roszczenia,
4) w ciągu 7 dni od momentu powrotu z podróży zagranicznej lub krajowej złożyć do
WARTY wypełniony i podpisany formularz zgłoszenia szkody wraz z pełną
wymaganą dokumentacją medyczną potwierdzającą zasadność roszczeń,
5) na zlecenie WARTY poddać się badaniu przez lekarza wskazanego przez WARTĘ
lub obserwacji klinicznej, celem ustalenia stałego uszczerbku na zdrowiu,
6) w przypadku śmierci Ubezpieczonego - Uprawniony, o którym mowa w § 2. ust 24,
jest zobowiązany dostarczyć dodatkowo wyciąg z aktu zgonu oraz dokument
potwierdzający pokrewieństwo lub powinowactwo ze zmarłym.
- Jeżeli z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczony nie zgłosił szkody w terminie
wskazanym w ust 1 pkt 4, WARTA może odpowiednio zmniejszyć świadczenie, jeżeli
naruszenie przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło WARCIE ustalenie
okoliczności i skutków wypadku.
- Jeżeli z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczony nie zastosował środków,
określonych w ust. 1 pkt 1, WARTA nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z tego
powodu.
- W razie nie dopełnienia któregokolwiek z pozostałych obowiązków, o których mowa w ust. 1,
WARTA może odmówić wypłaty świadczenia lub je odpowiednio zmniejszyć o ile miało to
wpływ na ustalenie okoliczności zdarzenia, bądź ustalenie rozmiarów szkody.
- WARTA może wystąpić do Ubezpieczonego albo jego przedstawiciela ustawowego
o wyrażenie pisemnej zgody na wystąpienie WARTY do podmiotów, które udzielały
świadczeń zdrowotnych Ubezpieczonemu w celu uzyskania informacji związanych
z weryfikacją podanych przez tę osobę danych o jej stanie zdrowia, ustaleniu praw
osoby do świadczenia z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia i wysokości tego
świadczenia w szczególności do lekarzy, którzy nad Ubezpieczonym sprawowali lub
nadal sprawują opiekę po wypadku lub zachorowaniu.
- WARTA może odmówić wypłaty odszkodowania lub je zmniejszyć w wypadku odmowy
udzielenia zgody na uzyskanie informacji, o których mowa w ust. 5, jeżeli miało to
wpływ na ustalenie istnienia lub zakresu jej odpowiedzialności.
Jak ustalana jest kwota świadczenia i zasady wypłaty ?
§ 15
- Ustalenie zasadności – czyli, ustalenie czy należy się świadczenie i jaka powinna być jego
wysokość – następuje na podstawie przedłożonych przez Ubezpieczonego lub Uprawnionego
dokumentów, z tym że WARTA ma prawo ich weryfikacji oraz zasięgania opinii specjalistów.
- Dowodami potwierdzającymi zgłoszone roszczenie, są m.in.:
1) pełna dokumentacja medyczna z przebiegu leczenia powypadkowego,
2) dokumentacja medyczna sprzed wypadku.
- Świadczenie z tytułu stałego uszczerbku na zdrowiu wypłacane jest w wysokości
takiego procentu sumy ubezpieczenia w jakim Ubezpieczony doznał stałego
uszczerbku na zdrowiu.
- Przy ustalaniu procentu stałego uszczerbku na zdrowiu nie bierze się pod uwagę
specjalności zawodowej Ubezpieczonego.
- Procent stałego uszczerbku na zdrowiu określają lekarze powołani przez WARTĘ
w Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie Tabeli norm oceny procentowej stałego
uszczerbku na zdrowiu TUiR "WARTA" S.A. oraz dokumentów przedłożonych przez
Ubezpieczonego.
- W przypadku dłuższego leczenia procent stałego uszczerbku na zdrowiu określa się
najpóźniej w 24 miesiącu od daty zajścia nieszczęśliwego wypadku.
- W przypadku utraty lub uszkodzenia organu, narządu czy układu, których funkcje przed
wypadkiem były już upośledzone wskutek choroby lub stałego uszczerbku na zdrowiu,
procent stałego uszczerbku na zdrowiu w związku z wypadkiem określa się jako różnicę pomiędzy stopniem uszczerbku na zdrowiu po wypadku, a stanem przed tym
wypadkiem.
- Jeżeli wskutek nieszczęśliwego wypadku objętego odpowiedzialnością WARTY
Ubezpieczony zmarł przed upływem dwóch lat od dnia wypadku, wypłacamy
Uprawnionemu jednorazowe świadczenie w wysokości sumy ubezpieczenia.
- Jeżeli Ubezpieczony otrzymał jednorazowe świadczenie z tytułu stałego uszczerbku na
zdrowiu, a następnie zmarł na skutek tego samego wypadku, świadczenie z tytułu
śmierci wypłaca się po potrąceniu wypłaconej uprzednio kwoty.
- Jeżeli Ubezpieczony zmarł po ustaleniu procentu stałego uszczerbku na zdrowiu,
a śmierć nie pozostaje w związku przyczynowym z nieszczęśliwym wypadkiem, nie
wypłacone przed śmiercią Ubezpieczonemu świadczenie za stały uszczerbek na
zdrowiu wypłaca się Uprawnionemu, a w razie braku takiej osoby zwraca się
udokumentowane koszty pogrzebu w granicach tego odszkodowania osobie, która te
koszty poniosła
- Jeżeli procent stałego uszczerbku na zdrowiu nie został ustalony przed śmiercią
Ubezpieczonego, jako procent stałego uszczerbku na zdrowiu przyjmuje się
przypuszczalny procent stałego uszczerbku na zdrowiu według oceny lekarzy WARTY.
- Zobowiązania wynikające z umowy ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych
wypadków realizowane są w Rzeczypospolitej Polskiej w złotych.
ROZDZIAŁ IV. USŁUGI ASSISTANCE
Przedmiot ubezpieczenia – czyli, co WARTA ubezpiecza i za co odpowiada ?
§ 16
- Przedmiotem ubezpieczenia są usługi assistance świadczone w związku ze
zdarzeniami zaistniałymi po przekroczeniu granicy Rzeczypospolitej Polskiej
w okresie podróży zagranicznej - polegające na organizowaniu i pokryciu kosztów
świadczeń realizowanych na rzecz Ubezpieczonego za pośrednictwem CENTRUM
ALARMOWEGO WARTY - na zasadach określonych w niniejszych OWU.
- Usługi assistance mogą być rozszerzone o ryzyka związane z amatorskim
uprawianiem narciarstwa, snowboardingu lub windsurfingu.
Do czego WARTA jest zobowiązana w przypadku wystąpienia szkody?
§ 17
- Organizujemy i pokrywamy koszty usług assistance obejmujące:
1) doraźną pomocą medyczną
udzielenie pierwszej porady medycznej drogą telefoniczną w oparciu
o informacje otrzymane od Ubezpieczonego, a w razie potrzeby zorganizowanie
pomocy medycznej, której koszt pokrywany jest
z ubezpieczenia kosztów leczenia,
2) transport Ubezpieczonego
zorganizowanie i pokrycie kosztów:
a)
przewozu z miejsca wypadku lub nagłego zachorowania do szpitala lub
ambulatorium transportem sanitarnym,
b) powrotu Ubezpieczonego do Rzeczypospolitej Polskiej w warunkach
zalecanych przez lekarza prowadzącego Ubezpieczonego za granicą
w porozumieniu z lekarzem wskazanym przez CENTRUM ALARMOWE
WARTY,
c)
przewozu zwłok Ubezpieczonego tj. załatwienie wszelkich formalności
i pokrycie kosztów związanych z przewiezieniem zwłok Ubezpieczonego do
Rzeczypospolitej Polskiej.
CENTRUM ALARMOWE WARTY może również zorganizować i pokryć
koszty kremacji i przewiezienia prochów do Rzeczypospolitej Polskiej lub
pogrzebu za granicą do wysokości kosztów, jakie poniosłaby WARTA
organizując przewóz zwłok Ubezpieczonego.
W przypadku zorganizowania transportu przez członków rodziny
Ubezpieczonego bądź osoby trzecie, możemy zrefundować poniesione
wydatki, jednak do kwoty nie większej niż wysokość kosztów jakie poniosłaby
WARTA organizując transport,
3) wcześniejszy powrót Ubezpieczonego
zorganizowanie i pokrycie kosztów powrotu Ubezpieczonego do
Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku:
a)
choroby zagrażającej życiu osoby bliskiej Ubezpieczonego wymagającej
obecności i stałej opieki świadczonej przez Ubezpieczonego,
b)
śmierci osoby bliskiej Ubezpieczonego,
c)
wystąpienia zdarzenia losowego powodującego szkodę w miejscu
zamieszkania Ubezpieczonego w Rzeczypospolitej Polskiej i konieczności
dokonania czynności prawnych i administracyjnych z tym związanych.
Koszty wcześniejszego powrotu Ubezpieczonego środkiem lokomocji wybranym
przez CENTRUM ALARMOWE WARTY pokrywane są tylko
w przypadku, gdy wcześniej zaplanowane środki transportu nie mogą być
wykorzystane,
4) pomoc prawną
zorganizowanie i pokrycie kosztów adwokackich w postępowaniu przed organami
wymiaru sprawiedliwości, jak też w postępowaniu innym niż przed organami
wymiaru sprawiedliwości w przypadku, gdy Ubezpieczony przebywając poza
granicami Rzeczypospolitej Polskiej wejdzie w konflikt z prawem miejscowym.
Zorganizowanie i pokrycie kosztów pomocy prawnej nie następuje, gdy sytuacja
wymagająca pomocy prawnej związana jest z:
a)
wykonywaną pracą lub prowadzoną działalnością zawodową przez
Ubezpieczonego,
b)
posiadaniem lub prowadzeniem pojazdu mechanicznego przez Ubezpieczonego,
c)
udziałem Ubezpieczonego w działaniach o charakterze przestępczym,
d)
popełnieniem lub usiłowaniem popełnienia przez Ubezpieczonego
przestępstwa w rozumieniu przepisów danego kraju,
5) odzyskanie i ponowne skierowanie bagażu
zorganizowanie i pokrycie kosztów wysyłki do miejsca pobytu Ubezpieczonego
utraconego lub błędnie skierowanego przez przewoźnika bagażu należącego do
Ubezpieczonego.
6) ratownictwo
tylko dla Ubezpieczonych w zakresie ryzyka amatorskiego uprawiania
narciarstwa, snowboardingu lub windsurfingu, zorganizujemy
i pokryjemy koszty rozumiane jako koszty:
Rzeczypospolitej Polskiej w przypadku:
a)
poszukiwań prowadzonych przez wyspecjalizowane służby ratownictwa,
b)
udzielania pomocy lekarskiej na miejscu zdarzenia
c)
transportu z miejsca zdarzenia do najbliższego punktu opieki medycznej.
Suma ubezpieczenia – czyli do jakiej wysokości odpowiadamy?
§ 18
- Suma ubezpieczenia stanowiąca górną granicę odpowiedzialności WARTY wynosi:
USŁUGI ASSISTANCE: |
SUMY UBEZPIECZENIA (w euro) |
Doraźna pomoc medyczna |
* |
Transport Ubezpieczonego, w tym:
- przewóz sanitarny
- powrót do RP
- przewóz zwłok
|
* |
Wcześniejszy powrót Ubezpieczonego |
* |
Pomoc prawna |
2000 euro |
Odzyskanie i ponowne skierowanie
bagażu |
* |
Ratownictwo – w odniesieniu do
ubezpieczenia w podróży:
|
100% sumy ubezpieczenia dla leczenia szpitalnego
2.000 złotych |
(*) w wysokości kosztów usługi assistance świadczonej przez CENTRUM
ALARMOWE WARTY
-
Suma ubezpieczenia usług assistance odnosi się do jednego zdarzenia.
Za co WARTA nie odpowiada ?
§ 19
- Nie ponosimy odpowiedzialności za zdarzenia i koszty:
1) gdy Ubezpieczony działał bez uprzedniego porozumienia z CENTRUM
ALARMOWYM WARTY - z wyłączeniem kosztów:
a) przewozu z miejsca wypadku lub nagłego zachorowania,
b) przewozu zwłok Ubezpieczonego,
wymienionych w § 17, ust.1, pkt.2 a,c,
2) za które WARTA nie ponosi odpowiedzialności w ramach zawartej umowy
ubezpieczenia kosztów leczenia,
3) powstałe na obszarze objętym działaniami wojennymi lub stanem wyjątkowym .
- Nie chronimy również zdarzeń i nie ponosimy wynikających z nich kosztów powstałych
w związku z:
1) wykonywaniem pracy za granicą,
2) uprawianiem sportów ekstremalnych,
3) amatorskim uprawianiem narciarstwa, snowboardingu lub windsurfingu - o ile
umowa ubezpieczenia nie została rozszerzona o ww. ryzyka ( §16, ust. 2).
Co powinien robić Ubezpieczony w przypadku powstania szkody ?
§ 20
- W przypadku powstania zdarzenia objętego ubezpieczeniem assistance,
Ubezpieczony zobowiązany jest:
1) niezwłocznie skontaktować się z CENTRUM ALARMOWYM WARTY
(telefonicznie lub fax-em) czynnym całą dobę, którego adres, numer telefonu
i fax-u zamieszczony jest w dokumencie ubezpieczenia,
2) podać wszelkie dostępne informacje potrzebne do udzielenia pomocy z zakresu
usług assistance, a w szczególności:
a) imię i nazwisko,
b) numer polisy,
c) nazwę miejscowości i numer telefonu, pod którym CENTRUM ALARMOWE
WARTY może skontaktować się z Ubezpieczonym lub jego przedstawicielem,
d) krótki opis zdarzenia objętego ubezpieczeniem assistance oraz rodzaj
potrzebnej pomocy,
3) na prośbę CENTRUM ALARMOWEGO WARTY Ubezpieczony powinien
przedstawić wszelkie dokumenty potwierdzające powstanie zdarzenia,
- Jeżeli Ubezpieczony nie dopełnił któregokolwiek z obowiązków, o których mowa
w ust.1 a ma to wpływ na ustalenie odpowiedzialności, WARTA może odmówić
spełnienia świadczenia.
Jak realizowana jest usługa assistance?
§ 21
Zobowiązania realizujemy za pośrednictwem CENTRUM ALARMOWEGO WARTY
poprzez zorganizowanie pomocy oraz pokrycie kosztów związanych z wykonaniem usług
assistance.
ROZDZIAŁ V. BAGAŻ PODRÓŻNY
Przedmiot ubezpieczenia, czyli - co WARTA ubezpiecza?
§ 22
Przedmiotem ubezpieczenia są rzeczy osobiste stanowiące bagaż podróżny
Ubezpieczonego
Do czego WARTA jest zobowiązana w przypadku wystąpienia szkody ?
§ 23
- Wypłacamy odszkodowanie za utratę, uszkodzenie lub zniszczenie bagażu
podróżnego w przypadku:
1) udokumentowanej kradzieży z włamaniem lub rabunku,
2) zaginięcia gdy znajdował się pod opieką zawodowego przewoźnika,
3) utraty, uszkodzenia lub zniszczenia powstałego wskutek:
a) nieszczęśliwego wypadku,
b) zdarzenia losowego,
c) wypadku lub katastrofy środka komunikacji,
oraz akcji ratowniczej związanej z tymi zdarzeniami.
- Odpowiadamy za bagaż podróżny pod warunkiem, że znajdował się pod bezpośrednią
opieką Ubezpieczonego, jak również gdy Ubezpieczony:
1) powierzył go zawodowemu przewoźnikowi do przewozu na podstawie dokumentu
przewozowego,
2) pozostawił w zamkniętym:
a) indywidualnym pomieszczeniu bagażowym na dworcu lub w hotelu, lub oddał
za pokwitowaniem do przechowalni bagażu,
b) miejscu swojego zakwaterowania (z wyłączeniem namiotu i przyczepy
kempingowej) lub w bagażniku samochodu pozostawionego na terenie
strzeżonym,
c) samochodzie/bagażniku/przyczepie samochodowej lub jednostce pływającej
znajdujących się na terenie strzeżonym,
do otwarcia których niezbędne jest użycie narzędzi lub siły fizycznej.
Suma ubezpieczenia – czyli do jakiej wysokości odpowiadamy ?
§ 24
- Suma ubezpieczenia stanowiąca górną granicę odpowiedzialności WARTY może
wynosić: 500 zł, 1.500 zł, 3.000 zł lub 4.000 zł
- sumy ubezpieczenia w wysokości 3.000 zł i 4.000 zł mogą mieć zastosowanie
wyłącznie do umów ubezpieczenia zawieranych na okres minimum 7 dni.
- Górną granicę odpowiedzialności WARTY za szkody powstałe w wyniku kradzieży
z włamaniem lub rabunku stanowi kwota odpowiadająca 40% sumy ubezpieczenia
bagażu podróżnego określonej w umowie ubezpieczenia.
- Suma ubezpieczenia dla bagażu podróżnego dotyczy jednego i wszystkich zdarzeń
zaistniałych w okresie ubezpieczenia.
Za co WARTA nie odpowiada ?
§ 25
-
Nie ponosimy odpowiedzialności za szkody:
1) których wartość nie przekracza kwoty 100 zł,
2) powstałe na skutek niedbalstwa lub wyrządzone umyślnie przez Ubezpieczonego,
osoby, za które ponosi odpowiedzialność lub osoby bliskie Ubezpieczonego,
a także podczas transportu w warunkach nie zapewniających bezpieczeństwa,
3) wyrządzone przez Ubezpieczonego, osoby za które ponosi odpowiedzialność lub
osoby bliskie, będące pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków
odurzających,
4) związane z prowadzeniem przez Ubezpieczonego pojazdu mechanicznego bez
wymaganych prawem uprawnień,
5) powstałe na skutek zaburzeń psychicznych, nerwowych lub napadów
epileptycznych Ubezpieczonego,
6) powstałe w związku z uprawianiem sportu wyczynowego lub profesjonalnego,
7) związane z działaniami wbrew miejscowemu prawu i zakazom władz lokalnych,
8) powstałe na skutek zamieszek, rozruchów, bójek oraz aktów terroryzmu, a także
konfiskaty, zatrzymania lub zniszczenia przez organa celne lub inne władze,
9) będące następstwem zwykłego zużycia rzeczy ubezpieczonej, samozapalenia,
samozepsucia i wycieku, a odnośnie rzeczy tłukących się lub w opakowaniu
szklanym - potłuczenia lub utraty wartości rzeczy uszkodzonej,
10) powstałe:
a) w związku z działaniami wojennymi lub stanem wyjątkowym,
b) podczas uprawiania sportów ekstremalnych,
- Nie ponosimy również odpowiedzialności za:
1) dokumenty, rękopisy, pieniądze i papiery wartościowe, książeczki i bony
oszczędnościowe, bilety na przejazdy środkami komunikacji, karty kredytowe,
2) dzieła sztuki, zbiory kolekcjonerskie, złoto, srebro, platynę w złomie i sztabach,
kamienie szlachetne i szlachetne substancje organiczne,
3) rzeczy o wartości naukowej, artystycznej lub kolekcjonerskiej (np. znaczki,
numizmaty i ich zbiory) oraz broń wszelkiego rodzaju,
4) sprzęt komputerowy, audiowizualny, kinematograficzny i łączności
radiotelefonicznej, gry video, telefony komórkowe,
5) sprzęt pływający, jak np. pontony, rowery wodne itp., oraz sprzęt sportowy
i narciarski,
6) dodatkowe wyposażenie oraz części zamienne do samochodów oraz paliwa,
7) rzeczy, których ilość lub asortyment wskazują na przeznaczenie handlowe,
8) przedmioty i części służące do prowadzenia działalności usługowo - produkcyjnej,
9) środki transportowe, z wyłączeniem rowerów,
10) namioty i wiatrochrony.
Co powinien robić Ubezpieczony w przypadku powstania szkody?
§ 26
- Ubezpieczony zobowiązany jest w przypadku:
1) kradzieży z włamaniem lub rabunku powiadomić natychmiast (przed upływem 6
godzin) od ujawnienia się zdarzenia:
a) miejscowy organ policji,
b) obsługę środka komunikacji, kierownictwo hotelu lub innego miejsca
zakwaterowania czy obsługę przechowalni bagażu, parkingu – o ile kradzież
miała miejsce z pomieszczeń pozostających pod ich dozorem,
oraz uzyskać pisemne potwierdzenie tego faktu z wyszczególnieniem utraconych
przedmiotów,
2) zaginięcia bagażu podróżnego powierzonego zawodowemu przewoźnikowi za
dowodem nadania zgłosić ten fakt natychmiast po stwierdzeniu szkody obsłudze
lotniska, kierownikowi pociągu itp. i uzyskać protokół szkody z wyszczególnieniem
utraconych przedmiotów,
3) uszkodzenia lub zniszczenia bagażu podróżnego:
a) użyć dostępnych mu środków w celu zmniejszenia oraz zabezpieczenia przed
dalszą szkodą,
b) zabezpieczyć przedmioty uszkodzone lub zniszczone w celu przedstawienia
do oględzin przez przedstawiciela WARTY,
c) po powrocie z podróży i uprzednim zgłoszeniu WARCIE oraz sporządzeniu
protokołu szkody, dokonać naprawy uszkodzonych przedmiotów i uzyskać
rachunek oraz dowód opłaty kosztów dokonanej naprawy. Naprawy
uszkodzonych przedmiotów można dokonać wyłącznie na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
- Ponadto, Ubezpieczony zobowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu
7 dni od daty powrotu z podróży zagranicznej lub krajowej złożyć do WARTY
wypełniony i podpisany formularz WARTY dotyczący zgłoszenia szkody wraz
z wymaganą dokumentacją (ust.1) potwierdzającą zasadność i wysokość roszczeń.
- Jeżeli z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczony nie zgłosił szkody w terminie
wskazanym w ust 2, WARTA może odpowiednio zmniejszyć świadczenie, jeżeli naruszenie
przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło WARCIE ustalenie okoliczności i
skutków wypadku.
- Jeżeli z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczony nie zastosował środków ,
określonych w ust. 1 pkt 3 lit a, WARTA nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z
tego powodu.
- W razie nie dopełnienia któregokolwiek z pozostałych obowiązków, o których mowa w ust. 1,
WARTA może odmówić wypłaty odszkodowania lub je odpowiednio zmniejszyć o ile miało to
wpływ na ustalenie okoliczności zdarzenia, bądź ustalenie rozmiarów szkody.
Jak ustalana jest kwota odszkodowania i zasady wypłaty?
§ 27
- Ustalenie zasadności – czyli ustalenie, czy należy się odszkodowanie i jaka powinna
być jego wysokość – następuje na podstawie przedłożonej przez Ubezpieczonego lub
Uprawnionego dokumentacji potwierdzającej roszczenia z tym, ze WARTA ma prawo
jej weryfikacji oraz zasięgania opinii specjalistów.
- Za podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania przyjmujemy wartość
odtworzeniową rzeczy, jednak nie większą niż suma ubezpieczenia wskazana
w umowie ubezpieczenia.
- W przypadku naprawy uszkodzonych przedmiotów, kwota odszkodowania ustalana
jest na podstawie przedłożonego przez Ubezpieczonego rachunku napraw
podlegającemu weryfikacji przez WARTĘ i odpowiada wartości naprawy zgodnej
z zakresem uszkodzeń potwierdzonych w protokole szkody i nie może przekroczyć
wartości przedmiotu ubezpieczenia wskazanej we wniosku o ubezpieczenie.
- W przypadku otrzymania odszkodowania od osoby trzeciej zobowiązanej do naprawy
szkody, dokonujemy potrącenia otrzymanej kwoty od wartości poniesionej straty.
- Jeżeli Ubezpieczony przed otrzymaniem odszkodowania odzyskał utracone przedmioty
w stanie nieuszkodzonym, zwracamy jedynie niezbędne koszty związane
z ich odzyskaniem, do wysokości sumy, jaka przypadałaby tytułem odszkodowania,
gdyby nie zostały odzyskany.
- Jeżeli odzyskanie rzeczy w stanie nieuszkodzonym nastąpiło po wypłacie
odszkodowania, Ubezpieczony zobowiązany jest je przyjąć i zwrócić WARCIE
otrzymane odszkodowanie zmniejszone o kwotę udokumentowanych kosztów
związanych z ich odzyskaniem.
ROZDZIAŁ VI. ODPOWIEDZIALNOŚĆ CYWILNA
Przedmiot ubezpieczenia, czyli - co WARTA ubezpiecza i za co odpowiada ?
§ 28
- Przedmiotem ubezpieczenia jest odpowiedzialność cywilna Ubezpieczonego - w jego
życiu prywatnym - za szkody osobowe i rzeczowe wyrządzone czynem niedozwolonym
osobom trzecim, do naprawienia których Ubezpieczony zobowiązany jest w myśl
przepisów prawa.
- Przedmiot ubezpieczenia może być rozszerzony o ryzyko związane z amatorskim
uprawianiem narciarstwa, snowboardingu lub windsurfingu.
Do czego WARTA jest zobowiązana w przypadku wystąpienia szkody?
§ 29
- Przejmujemy, w granicach sumy ubezpieczenia, zobowiązania wynikające
z odpowiedzialności cywilnej Ubezpieczonego w stosunku do osób, którym wyrządził
on szkodę.
- Ponosimy również - w granicach sumy ubezpieczenia - koszty:
1) wynagrodzenia rzeczoznawców powołanych przez WARTĘ lub za jej zgodą,
w celu ustalenia okoliczności i rozmiaru szkody,
2) obrony sądowej przed roszczeniami poszkodowanych w sporze prowadzonym
zgodnie z zaleceniami WARTY,
3) obrony, jeżeli w wyniku zdarzenia powodującego odpowiedzialność
Ubezpieczonego zostanie przeciwko niemu, jako sprawcy szkody wszczęte
postępowanie karne, a WARTA wyraziła zgodę na pokrycie takich kosztów.
Suma ubezpieczenia – czyli do jakiej wysokości odpowiadamy?
§ 30
- Suma ubezpieczenia stanowiąca górną granicę odpowiedzialności WARTY może
wynosić: 10.000 zł, 20.000 zł, 30.000 zł, 40.000 zł, 50.000 zł, 60.000 zł, 70.000 zł,
80.000 zł, 90.000 zł lub 100.000 zł,.
- Sumy ubezpieczenia w wysokości 40.000 zł, 50.000 zł, 60.000 zł, 70.000 zł, 80.000 zł,
90.000 zł lub 100.000 zł., mają zastosowanie wyłącznie do umów ubezpieczenia
zawieranych na okres minimum 7 dni.
- Suma ubezpieczenia dotyczy jednego i wszystkich zdarzeń powstałych w okresie
ubezpieczenia.
Za co WARTA nie odpowiada?
§ 31
-
Nie ponosimy odpowiedzialności za szkody powstałe i spowodowane:
1) umyślnym działaniem lub rażącym niedbalstwem Ubezpieczonego,
2) w stanie po spożyciu przez Ubezpieczonego alkoholu, zażyciu narkotyków lub
innych środków odurzających,
3) posiadaniem, użytkowaniem lub prowadzeniem pojazdów mechanicznych
podlegających obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej, oraz
takich pojazdów mechanicznych, do prowadzenia których wymagane są stosowne
uprawnienia (z wyjątkiem użytkowania przez małoletnich rowerów), a także maszyn
lub urządzeń latających lub pływających innych niż sprzęt do własnego użytku.
4) wykonywaniem pracy,
5) działaniami wojennymi, rozruchami, zamieszkami, udziałem w bójkach,
6) zaburzeniami nerwowymi lub psychicznymi Ubezpieczonego,
7) napadem epileptycznym,
8) w środowisku naturalnym,
9) przeniesieniem chorób tropikalnych i zakaźnych ( w tym wirusa HIV ),
10) przeniesieniem wszelkich chorób przez zwierzęta stanowiące własność lub
pozostające pod opieką Ubezpieczonego,
11) uprawianiem sportu wyczynowego lub profesjonalnego,
12) uprawianiem sportów ekstremalnych,
13) posiadaniem i użyciem broni wszelkiego rodzaju,
14) działaniem wbrew miejscowemu prawu i zakazom władz lokalnych,
15) uprawianiem przez Ubezpieczonego narciarstwa, snowboardingu lub windsurfingu
– o ile umowa ubezpieczenia nie została rozszerzona o to ryzyko,
16) w kraju miejsca stałego zamieszkania Ubezpieczonego innym niż Rzeczypospolita
Polska
17) nie przekraczające 100 zł.
- Nie odpowiadamy również za szkody w zakresie:
1) nałożonych grzywien, kar administracyjnych lub sądowych oraz innych kar
o charakterze pieniężnym, w tym również odszkodowań o charakterze karnym,
2) strat poniesionych z winy Ubezpieczonego przez osoby bliskie lub będące pod jego
opieką.
Co powinien zrobić Ubezpieczony w przypadku powstania szkody ?
§ 32
- Ubezpieczony zobowiązany jest:
1) zapobiec zwiększeniu się szkody - w miarę dostępnych środków i możliwości,
2) sporządzić protokół/oświadczenie ustalający okoliczności szkody,
3) starać się o ustalenie świadków zdarzenia,
4) niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od daty dowiedzenia się
o zdarzeniu, a w przypadku powstania szkody za granicą – 7 dni od momentu
powrotu do kraju złożyć pisemną informację o okolicznościach i przyczynach
szkody załączając niezbędne dokumenty dotyczące okoliczności zdarzenia oraz
własne oświadczenie odnośnie swojej odpowiedzialności za szkodę,
5)stosować się do zaleceń WARTY ,
6) niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od daty otrzymania roszczenia
odszkodowawczego od osoby trzeciej zawiadomić pisemnie WARTĘ o tym fakcie,
7) zawiadomić pisemnie WARTĘ, jeżeli przeciwko niemu, wszczęto postępowanie
karne, administracyjne lub inne, albo jeżeli osoba trzecia wystąpiła z roszczeniem
na drogę sądową,
8) na wniosek WARTY udzielić dodatkowych wyjaśnień i dostarczyć posiadane
dowody potrzebne do ustalenia okoliczności zdarzenia oraz umożliwić
przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego,
9) przekazać do WARTY orzeczenie sądu w sprawie związanej ze zdarzeniem,
z którego wynika jego odpowiedzialność, w terminie umożliwiającym WARCIE
zajęcie stanowiska odnośnie wniesienia środka odwoławczego.
- Jeżeli z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczony nie zastosował środków,
określonych w ust. 1 pkt 1, WARTA nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z tego
powodu.
- Jeżeli w związku z powstałą szkodą WARTA zaleciła na piśmie podjęcie określonych środków
możliwych do zastosowania przez Ubezpieczonego, mających na celu zapobieżenie w
przyszłości innym zdarzeniom a Ubezpieczony nie zastosował się do tego zalecenia, WARTA
jest uprawniona do odmowy wypłaty odszkodowania lub odpowiedniego zmniejszenia
odszkodowania za następne szkody powstałe z takiej samej przyczyny, chyba, że nie
zastosowanie się do zalecenia WARTY nie miało wpływu na powstanie szkody.
- Zaspokojenie lub uznanie przez Ubezpieczonego roszczenia o naprawienie szkody,
która objęta jest niniejszym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej, nie ma
skutków prawnych względem WARTY, jeżeli nie wyraziła ona na to uprzednio zgody.
Jak ustalana jest kwota odszkodowania i zasady wypłaty?
§ 33
- Zasadność i wysokość odszkodowania ustalamy według prawa obowiązującego w
kraju zaistnienia zdarzenia powodującego odpowiedzialność Ubezpieczonego, na
podstawie przedłożonych przez Ubezpieczonego lub Uprawnionego dowodów
potwierdzających roszczenia z tym, że WARTA ma prawo weryfikacji tych dokumentów
oraz zasięgania opinii specjalistów.
- Odszkodowanie wypłacamy na podstawie uznania, ugody lub prawomocnego
orzeczenia sądowego.
- Zwrot poniesionych przez Ubezpieczonego kosztów:
1) obrony sądowej,
2) wynagrodzenia rzeczoznawców,
następuje na podstawie oryginałów rachunków.
- Realizacja zobowiązań WARTY następuje w walucie kraju na terenie którego WARTA
zobowiązana jest do dokonania płatności.
- Przeliczenie odszkodowania na walutę, w której realizowane będzie zobowiązanie
następuje według ustalonego przez Prezesa NBP średniego kursu walut obcych
będących walutami wymienialnymi, obowiązującego w dniu zdarzenia.
ROZDZIAŁ VII. SKI - SPRZĘT NARCIARSKI
Przedmiot ubezpieczenia – czyli co WARTA ubezpiecza?
§ 34
Przedmiotem ubezpieczenia jest sprzęt narciarski tj.:
1) narty biegowe, zjazdowe i wodne,
2) deska snowboardowa,
3) deska windsurfingowa,
wraz z osprzętem i ekwipunkiem.
Do czego WARTA jest zobowiązana w przypadku wystąpienia szkody ?
§ 35
-
Wypłacamy odszkodowanie za utratę, uszkodzenie lub zniszczenie sprzętu
narciarskiego w przypadku:
1) udokumentowanej kradzieży z włamaniem lub rabunku,
2) zaginięcia, gdy znajdował się pod opieką zawodowego przewoźnika,
3) utraty, uszkodzenia lub zniszczenia powstałego wskutek:
a) nieszczęśliwego wypadku,
b) zdarzenia losowego,
c) wypadku lub katastrofy środka komunikacji,
oraz akcji ratowniczej związanej z tymi zdarzeniami.
- Odpowiadamy za sprzęt narciarski pod warunkiem, że znajdował się pod bezpośrednią
opieką Ubezpieczonego, jak również gdy Ubezpieczony:
narciarskiego w przypadku:
1) powierzył go zawodowemu przewoźnikowi do przewozu na podstawie dokumentu
przewozowego,
2) pozostawił w zamkniętym:
a) indywidualnym pomieszczeniu bagażowym na dworcu lub w hotelu lub oddał
za pokwitowaniem do przechowalni bagażu,
b) miejscu swojego zakwaterowania (z wyłączeniem namiotu i przyczepy
kempingowej) lub w bagażniku samochodu pozostawionego na terenie
strzeżonym,
c) samochodzie/bagażniku/przyczepie samochodowej lub jednostce pływającej
znajdujących się na terenie strzeżonym,
do otwarcia których niezbędne jest użycie narzędzi lub siły fizycznej.
Suma ubezpieczenia – czyli do jakiej wysokości odpowiadamy?
§ 36
- Suma ubezpieczenia stanowiąca górną granicę odpowiedzialności WARTY może
wynosić: 1.000 zł, 2.000 zł, 5.000 zł lub 10.000 zł.
- Sumy ubezpieczenia w wysokości 5.000 zł i 10.000 zł mogą mieć zastosowanie
wyłącznie do umów ubezpieczenia zawieranych na okres minimum 7 dni.
- Górną granicę odpowiedzialności WARTY za szkody powstałe w wyniku kradzieży
z włamaniem lub rabunku stanowi kwota odpowiadająca 40% sumy ubezpieczenia
sprzętu narciarskiego określonej w umowie ubezpieczenia.
- Suma ubezpieczenia dla sprzętu narciarskiego dotyczy jednego i wszystkich zdarzeń
powstałych w okresie ubezpieczenia.
Za co WARTA nie odpowiada?
§ 37
-
Nie ponosimy odpowiedzialności za szkody:
1)których wartość nie przekracza kwoty 100 zł,
2) powstałe na skutek rażącego niedbalstwa lub wyrządzone umyślnie przez
Ubezpieczonego, osoby za które ponosi odpowiedzialność lub osoby bliskie
Ubezpieczonego,
3) wyrządzone przez Ubezpieczonego, osoby za które ponosi odpowiedzialność lub
osoby bliskie, będące pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków
odurzających,
4) związane z prowadzeniem przez Ubezpieczonego pojazdu mechanicznego bez
wymaganych prawem uprawnień,
5) powstałe na skutek zaburzeń psychicznych, nerwowych lub napadu
epileptycznego Ubezpieczonego,
6) powstałe w związku z uprawianiem sportu wyczynowego lub profesjonalnego,
7) powstałe wskutek działań wbrew miejscowemu prawu i zakazom władz lokalnych,
8) powstałe na skutek zamieszek, rozruchów, bójek oraz aktów terroryzmu, a także
konfiskaty, zatrzymania lub zniszczenia przez organa celne lub inne władze,
9) będące następstwem zwykłego zużycia,
10) powstałe w wyniku uprawiania sportów ekstremalnych.
- Nie ponosimy również odpowiedzialności za szkody wynikające z :
1) wad konstrukcyjnych,
2) użytkowania niezgodnego z przeznaczeniem,
3) użytkowaniem sprzętu w miejscu do tego nieprzeznaczonym,
4) zarysowań – bez względu na okoliczności w jakich powstały,
5) transportu w warunkach nie zapewniających bezpieczeństwa.
Co powinien zrobić Ubezpieczony w przypadku powstania szkody ?
§ 38
- Ubezpieczony zobowiązany jest w przypadku:
1) kradzieży z włamaniem, rabunku powiadomić natychmiast (przed upływem
6 godzin) od ujawnienia się zdarzenia:
a) miejscowy organ policji,
b) obsługę środka komunikacji, kierownictwo hotelu lub innego miejsca
zakwaterowania czy obsługę przechowalni bagażu, parkingu – o ile kradzież
miała miejsce z pomieszczeń pozostających pod ich dozorem
oraz uzyskać pisemne potwierdzenie tego faktu z wyszczególnieniem utraconych
przedmiotów,
2) zaginięcia sprzętu narciarskiego powierzonego zawodowemu przewoźnikowi za
dowodem nadania zgłosić ten fakt natychmiast po stwierdzeniu szkody obsłudze
lotniska, kierownikowi pociągu itp. i uzyskać protokół szkody z wyszczególnieniem
utraconych przedmiotów,
3) uszkodzenia lub zniszczenia sprzętu narciarskiego:
a) użyć dostępnych mu środków w celu zmniejszenia oraz zabezpieczenia przed
dalszą szkodą,
b) zabezpieczyć przedmioty uszkodzone lub zniszczone w celu przedstawienia
do oględzin przez przedstawiciela WARTY,
c) po powrocie z podróży i uprzednim zgłoszeniu WARCIE oraz sporządzeniu
protokołu szkody, dokonać naprawy sprzętu narciarskiego i uzyskać rachunek
oraz dowód opłaty kosztów dokonanej naprawy. Naprawy uszkodzonego
sprzętu można dokonać wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Ponadto, Ubezpieczony zobowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu
7 dni od daty powrotu z podróży zagranicznej lub krajowej złożyć do WARTY
wypełniony i podpisany formularz zgłoszenia szkody wraz z wymaganą dokumentacją
(ust.1) potwierdzającą zasadność i wysokość roszczeń
- Jeżeli z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczony nie zgłosił szkody w terminie
wskazanym w ust. 2, WARTA może odpowiednio zmniejszyć świadczenie, jeżeli naruszenie
przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło WARCIE ustalenie okoliczności i
skutków wypadku.
- Jeżeli z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczony nie zastosował środków,
określonych w ust. 1 pkt 3 lit a, WARTA nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe z
tego powodu.
- W razie nie dopełnienia któregokolwiek z pozostałych obowiązków, o których mowa w tym
paragrafie, WARTA może odmówić wypłaty odszkodowania lub je odpowiednio zmniejszyć o
ile miało to wpływ na ustalenie okoliczności zdarzenia, bądź ustalenie rozmiarów szkody.
Jak ustalana jest kwota odszkodowania i zasady wypłaty?
§ 39
- Ustalenie zasadności – czyli ustalenie, czy należy się odszkodowanie i jaka powinna
być jego wysokość – następuje na podstawie przedłożonej przez Ubezpieczonego lub
Uprawnionego dokumentacji potwierdzającej roszczenia z tym, że WARTA ma prawo
jej weryfikacji oraz zasięgania opinii specjalistów.
- Za podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania przyjmujemy wartość
odtworzeniową sprzętu narciarskiego, jednak nie większą niż suma ubezpieczenia
wskazana w umowie ubezpieczenia.
- W przypadku naprawy uszkodzonego sprzętu, kwota odszkodowania ustalana jest na
podstawie przedłożonego przez Ubezpieczonego rachunku napraw podlegającemu
weryfikacji przez WARTĘ i odpowiada wartości naprawy zgodnej z zakresem
uszkodzeń potwierdzonych w protokole szkody i nie może przekroczyć wartości
przedmiotu ubezpieczenia wskazanej we wniosku o ubezpieczenie.
- W przypadku otrzymania odszkodowania od osoby trzeciej zobowiązanej do naprawy
szkody, dokonujemy potrącenia otrzymanej kwoty od wartości poniesionej straty.
- Jeżeli Ubezpieczony przed otrzymaniem odszkodowania odzyskał utracony sprzęt
narciarski w stanie nieuszkodzonym, zwracamy jedynie niezbędne koszty związane
z jego odzyskaniem, do wysokości sumy, jaka przypadałaby tytułem odszkodowania,
gdyby nie został odzyskany
- Jeżeli odzyskanie sprzętu narciarskiego w stanie nieuszkodzonym nastąpiło po
wypłacie odszkodowania, Ubezpieczony zobowiązany jest go przyjąć i zwrócić
WARCIE otrzymane odszkodowanie zmniejszone o kwotę udokumentowanych
kosztów związanych z ich odzyskaniem.
ROZDZIAŁ VIII. SKI - KOSZTY LECZENIA W RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Przedmiot ubezpieczenia, czyli - co WARTA ubezpiecza i za co odpowiada ?
§ 40
- Przedmiotem ubezpieczenia są koszty leczenia w RP następstw nieszczęśliwych
wypadków, zaistniałych w związku z amatorskim uprawianiem narciarstwa,
snowboardingu lub windsurfingu.
- Odpowiedzialnością WARTY objęte są wydatki na leczenie po zdarzeniu zaistniałym
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zwracamy koszty leczenia poniesione w okresie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty
zaistnienia nieszczęśliwego wypadku.
Do czego WARTA jest zobowiązana w przypadku wystąpienia szkody ?
§ 41
Refundujemy wydatki poniesione na leczenie następstw nieszczęśliwych wypadków
w kraju, obejmujące:
1) badania, zabiegi i operacje,
2) pobyt w szpitalu,
3) zakup niezbędnych lekarstw i środków opatrunkowych przepisanych przez
lekarza,
pod warunkiem, że nie zostały pokryte z ubezpieczenia społecznego lub innej umowy
ubezpieczenia.
Suma ubezpieczenia – czyli do jakiej wysokości odpowiadamy?
§ 42
- Suma ubezpieczenia stanowiąca górną granicę odpowiedzialności WARTY wynosi dla
leczenia:
1) szpitalnego – 2.000 zł
2) ambulatoryjnego – 500 zł.
- Suma ubezpieczenia odnosi się do jednego i wszystkich zdarzeń zaistniałych w okresie
ubezpieczenia.
Za co WARTA nie odpowiada?
§ 43
-
Nie ponosimy odpowiedzialności za szkody spowodowane:
1) umyślnym działaniem lub rażącym niedbalstwem Ubezpieczonego,
2) na skutek usiłowania lub popełnienia przez Ubezpieczonego przestępstwa lub
samobójstwa,
3) w stanie po spożyciu przez Ubezpieczonego alkoholu, zażyciu narkotyków lub
innych środków odurzających,
4) prowadzeniem przez Ubezpieczonego pojazdu mechanicznego bez wymaganych
prawem uprawnień,
5) działaniami wojennymi, rozruchami, zamieszkami, udziałem w bójkach,
6) działaniem wbrew miejscowemu prawu i zakazom władz lokalnych,
7) zaburzeniami nerwowymi lub psychicznymi Ubezpieczonego,
8) napadem epileptycznym,
9) uprawianiem sportu wyczynowego lub profesjonalnego,
10) uprawianiem przez Ubezpieczonego narciarstwa, snowboardingu lub windsurfingu
w ekstremalnych warunkach.
- Nie odpowiadamy również za koszty poniesione na:
1) operacje plastyczne,
2) leczenie i pobyt w sanatoriach i uzdrowiskach oraz specjalne odżywianie, nawet
jeśli było zalecane przez lekarza,
3) leczenie we własnym zakresie lub leczenie przez lekarza spokrewnionego
z Ubezpieczonym,
4) leczenie stanów, na które wpływ miały urazy doznane w przeszłości.
Co powinien zrobić Ubezpieczony w przypadku powstania szkody ?
§ 44
- Ubezpieczony zobowiązany jest:
1) przedstawić dokumentację medyczną z przebiegu leczenia powypadkowego
stanowiącą historię choroby,
2) złożyć do WARTY rachunki za udzieloną pomoc lekarską, wykonane badania,
zabiegi czy operacje wraz z dowodami zapłaty określonych w nich kosztów.
- Ponadto, Ubezpieczony zobowiązany jest nie później niż w terminie 100 dni od daty
zaistnienia zdarzenia objętego ochroną ubezpieczeniową złożyć do WARTY
wypełniony i podpisany formularz zgłoszenia szkody wraz z pełną wymaganą
dokumentacją potwierdzającą zasadność i wysokość roszczeń.
- Jeżeli z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczony nie zgłosił szkody w terminie
wskazanym w ust. 2, WARTA może odpowiednio zmniejszyć odszkodowanie, jeżeli naruszenie
przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło WARCIE ustalenie okoliczności i
skutków wypadku.
- W razie nie dopełnienia któregokolwiek z obowiązków, o których mowa w ust. 1, WARTA może
odmówić wypłaty odszkodowania lub je odpowiednio zmniejszyć o ile miało to wpływ na
ustalenie okoliczności zdarzenia, bądź ustalenie rozmiarów szkody
- WARTA może wystąpić do Ubezpieczonego albo jego przedstawiciela ustawowego
o wyrażenie pisemnej zgody na wystąpienie WARTY do podmiotów, które udzielały świadczeń
zdrowotnych Ubezpieczonemu w celu uzyskania informacji związanych z weryfikacją podanych
przez tę osobę danych o jej stanie zdrowia, ustaleniu praw osoby do świadczenia z tytułu
zawartej umowy ubezpieczenia i wysokości tego świadczenia w szczególności do lekarzy,
którzy nad Ubezpieczonym sprawowali lub nadal sprawują opiekę po wypadku lub
zachorowaniu.
- WARTA może odmówić wypłaty odszkodowania lub je zmniejszyć w wypadku odmowy
udzielenia zgody na uzyskanie informacji, o których mowa w ust. 5, jeżeli miało to wpływ na
ustalenie istnienia lub zakresu jej odpowiedzialności.
Jak ustalana jest kwota odszkodowania i zasady wypłaty ?
§ 45
- Zasadność i wysokość odszkodowania jest ustalana na podstawie pełnej dokumentacji
medycznej z przebiegu leczenia powypadkowego prowadzonego bezpośrednio po
wypadku jak i jego kontynuacji w miejscu zamieszkania Ubezpieczonego, oryginałów
rachunków za przeprowadzone na terytorium RP leczenie oraz dowodów ich opłaty,
przedłożonych przez Ubezpieczonego.
- WARTA zastrzega sobie prawo weryfikacji tych dokumentów oraz zasięgania opinii
specjalistów.
- Odszkodowanie z tytułu zawartej umowy wypłacane jest na rzecz Ubezpieczonego lub
Uprawnionego w złotych w RP.
ROZDZIAŁ IX. ZAWARCIE UMOWY UBEZPIECZENIA I FORMY ZAWARCIA
Jak zawierane jest ubezpieczenie ?
§ 46
- Warunkiem zawarcia umowy jest zapoznanie się i akceptacja niniejszych ogólnych
warunków ubezpieczenia, wypełnienie i złożenie wniosku o ubezpieczenie na
formularzu WARTY oraz opłacenie składki
- Wniosek o ubezpieczenie – w zależności od kanału dystrybucji - może być złożony
drogą elektroniczną (za pośrednictwem serwisu internetowego), w trakcie rozmowy
telefonicznej (za pośrednictwem infolinii) lub u przedstawiciela WARTY.
- Przy zawieraniu umowy Ubezpieczenia ubezpieczający zobowiązany jest:
1) udzielić odpowiedzi na wszystkie zawarte we wniosku o ubezpieczenie pytania,
2) opłacić składkę z góry za cały okres ubezpieczenia.
- WARTA zastrzega sobie prawo do ustalania - w granicach określonych
postanowieniami niniejszych OWU - zakresu ubezpieczenia i odpowiadających mu
sum ubezpieczenia.
- Zawarcie umowy potwierdzamy dokumentem ubezpieczenia.
- W przypadku zawarcia na ten sam okres więcej niż jednej umowy ubezpieczenia
w oparciu o niniejsze warunki ubezpieczenia – wypłata świadczeń lub odszkodowań
następuje z umowy ubezpieczenia zawartej na wyższe sumy ubezpieczenia.
Jak ustalana jest składka za ubezpieczenie?
§ 47
- Składkę ubezpieczeniową obliczamy w zależności od:
1) przedmiotu ubezpieczenia,
2) sumy ubezpieczenia,
3) okresu na jaki została zawarta umowa ubezpieczenia,
4) wieku Ubezpieczonego,
- Przeliczenie składki należnej do zapłaty wyrażonej w walucie obcej na złote następuje
wg ustalonego przez Prezesa NBP średniego kursu walut obcych będących walutami
wymienialnymi, obowiązującego w dniu zawierania umowy ubezpieczenia.
- Składkę za ubezpieczenie zaokrągla się w ten sposób, że końcówki od 50 groszy
włącznie dolicza się do pełnego złotego, a poniżej 50 groszy odlicza się.
Jak długo działa ubezpieczenie?
§ 48
- Umowę ubezpieczenia zawiera się:
1) dla podróży zagranicznych na okres roczny lub krótszy,
2) dla podróży krajowych na okres maksymalnie 30 dni.
- Odpowiedzialność WARTY rozpoczyna się od dnia wskazanego w dokumencie
ubezpieczenia jako początek okresu ubezpieczenia, nie wcześniej jednak niż od dnia
następnego po zawarciu umowy ubezpieczenia i opłaceniu składki.
- Jeżeli osoba, na rzecz której zawiera się ubezpieczenie przebywa za granicą
odpowiedzialność WARTY rozpoczyna się po upływie 7 dni, licząc od następnego dnia
po opłaceniu składki.
- WARTA zastrzega sobie prawo do ustalenia innego niż określony w ust.2 i 3 terminu
rozpoczęcia się i zakończenia odpowiedzialności.
- Jeżeli umowa ubezpieczenia jest zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy,
Ubezpieczający ma prawo odstąpienia od umowy ubezpieczenia w terminie 30 dni
a w przypadku, gdy Ubezpieczający jest przedsiębiorcą, w terminie 7 dni od dnia
zawarcia umowy.
- Odstąpienie od umowy nie zwalnia Ubezpieczonego od obowiązku opłacenia składki
za okres, w którym WARTA udzielała ochrony ubezpieczeniowej.
- Umowa ubezpieczenia rozwiązuje się z chwilą wygaśnięcia stosunku ubezpieczenia.
- Wygaśnięcie stosunku ubezpieczenia następuje:
1) o godzinie 24.00 ostatniego dnia okresu oznaczonego w dokumencie ubezpieczenia;
2) po wyczerpania się sumy ubezpieczenia;
3) z chwilą odstąpienia od umowy ubezpieczenia przez Ubezpieczającego o którym mowa
w ust.5,
4) z chwilą pisemnego wypowiedzenia przez Ubezpieczającego umowy w przypadku
wcześniejszego niż określono w dokumencie ubezpieczenia powrotu Ubezpieczonego z
podróży zagranicznej i/lub krajowej.
- W przypadku wygaśnięcia stosunku ubezpieczenia przed upływem okresu na jaki została
zawarta umowa, Ubezpieczającemu przysługuje zwrot składki za okres niewykorzystanej
ochrony ubezpieczeniowej.
- Składkę podlegającą zwrotowi ustala się za każdy dzień niewykorzystanego okresu
ubezpieczenia, poczynając od dnia następnego po wygaśnięciu stosunku ubezpieczenia.
Określenie terminu wypłaty odszkodowania.
§ 49
- Odszkodowanie wypłacane jest w terminie 30 dni od daty zawiadomienia WARTY o wypadku.
- W przypadku, gdy wyjaśnienie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności
WARTY albo wysokości odszkodowania okaże się niemożliwe w terminie określonym w ust. 1,
świadczenie powinno być wypłacone w ciągu 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu
należytej staranności, wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe. Bezsporną część
odszkodowania WARTA zobowiązana jest wypłacić w terminie 30 dni od daty określonej
w ust 1.
- W przypadku odmowy wypłaty całości lub części odszkodowania WARTA informuje
o tym pisemnie Ubezpieczającego podając okoliczności, podstawę prawną oraz informując
o możliwości dochodzenia roszczeń na drodze postępowania sądowego.
Co zrobić gdy nie zgadzamy się ze stanowiskiem WARTY?
§ 50
- Skargi i zażalenia mogą być składane przez Ubezpieczonego lub Uprawnionego
z umowy ubezpieczenia w formie pisemnej do Makroregionu TUiR WARTA S.A.
Organem właściwym do rozpatrzenia skargi lub zażalenia jest:
1) Dyrektor Centrum Produktowego Makroregionu, na terenie działalności którego
umowa ubezpieczenia była zawarta – w zakresie sprzedaży ubezpieczenia,
2) Dyrektor Centrum Likwidacji Szkód, na terenie działalności którego szkoda była
likwidowana – w zakresie likwidacji szkód.
który pisemnie udziela odpowiedzi osobie składającej skargę lub zażalenie.
- Powództwo o roszczenia wynikające z umowy ubezpieczenia można wytoczyć albo wg
przepisów o właściwości ogólnej albo przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania
lub siedziby Ubezpieczającego, Ubezpieczonego lub Uprawnionego z umowy
ubezpieczenia.
Roszczenia regresowe
§ 51
- Roszczenie Ubezpieczonego przeciwko osobie trzeciej, odpowiedzialnej za szkodę,
przechodzi na WARTĘ do wysokości wypłaconego odszkodowania. Jeżeli WARTA
pokryła tylko część szkody, Ubezpieczonemu przysługuje co do pozostałej części
pierwszeństwo zaspokojenia przed roszczeniami WARTY.
- Nie przechodzi na WARTĘ roszczenie Ubezpieczonego do osób bliskich lub do osób
pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, chyba że sprawca wyrządził szkodę
umyślnie.
- Ubezpieczony zobowiązany jest zabezpieczyć możność dochodzenia przez WARTĘ roszczeń
odszkodowawczych wobec osób odpowiedzialnych za szkodę.
- Jeżeli Ubezpieczony bez zgody WARTY zrzekł się roszczenia przeciwko osobie
odpowiedzialnej za szkodę lub je ograniczył, WARTA może odmówić odszkodowania lub je
zmniejszyć.
- Jeżeli zrzeczenie się lub ograniczenie ujawnione zostało po wypłaceniu odszkodowania,
WARTA może żądać od Ubezpieczonego zwrotu całości lub części odszkodowania.
Postanowienia końcowe
§ 52
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszych OWU stosuje się odpowiednie przepisy Kodeksu
cywilnego i Ustawy o działalności ubezpieczeniowej.
- W porozumieniu z Ubezpieczającym mogą być wprowadzone do umowy ubezpieczenia
postanowienia dodatkowe lub odmienne od ustalonych w niniejszych OWU.
- Wszystkie odstępstwa od postanowień niniejszych OWU muszą być sporządzone pisemnie na
polisie lub w formie aneksu pod rygorem ich nieważności.
- Do umów ubezpieczenia zawartych na postawie niniejszych OWU stosuje się prawo polskie.
- Ogólne Warunki Ubezpieczenia WARTA TRAVEL w powyższym brzmieniu mają zastosowanie
do umów ubezpieczenia zawieranych od 1 grudnia 2009 r.
WICEPREZES ZARZĄDU

Frank FRIPON
|
PREZES ZARZĄDU

Krzysztof KUDELSKI
|